Minä Ja Matkat

03 toukokuuta 2021

Eksoottinen Etiopia - Addis Ababa

Tämän blogin, tai oman matkapäiväkirjan, kirjottaminen jäi, mutta haluan kirjoittaa itselleni muistiin muutaman unohtumattoman reissun. Varsinkin nyt kun matkakuume vain kasvaa kasvamistaan.

Joulukuussa 2018 lensimme ystäväni Susun kanssa Etiopiaan viiden päivän reissulle.

Etiopiassa asuu n 112.1 miljoonaa ihmistä. Suurimmat heimot ovat Oromot ja Amharat, mutta yhteensä heimoja on satoja. Pääkieliä on viisi ja lisäksi maassa puhutaan lukuisia muita kieliä. Maassa on uskonnonvapaus; 62% on kristittyjä (joista suurin osa Etiopian ortodokseja) ja 34% muslimeja, lisäksi on myös useita perinteisiä uskontoja.

Riadista on suora, 3.5h lento Ethiopian Airlinesilla pääkaupunkiin Addis Ababaan. Lento lähti klo 03.30 aamuyöllä. Meidän paikat oli viimeisellä rivillä, mutta niissä istui jo nuoria naisia, luultavasti kotiapulaisia. Yritimme saada heidät siirtymään, mutta eivät ilmeisesti ymmärtäneet. Myöskään naispuoliset lentoemännät eivät tehneet asialle mitään, vaan käskivät meidän odottaa. Aika kauan jouduttiin seistä käytävällä, kunnes maahenkilökuntaan kuuluva mies tuli ja pyysi naisia siirtymään.

Lento meni onneksi nopeasti, torkkuen, mutta tuntui että jokainen ihminen meidän ympärillä yski ja niiskutti, ja niin sain minäkin sitten kunnon flunssan muutama päivä myöhemmin.

Addiksessa meidän lento tuli eri terminaaliin kuin mihin sen oli alun perin tarkoitus. Viisumin oston ja maahantulotarkastuksen jälkeen lähdettiin etsimään meidän matkalaukkuja. Kävi ilmi että ne on viety sinne alkuperäiseen terminaaliin. Sen sijaan että meidät olisi viety sinne, meidät vain ohjattiin kuinka löydämme terminaalin, jonne jouduimme mennä ulkokautta. Se olikin pienimuotoinen seikkailu, mutta lopulta löydettiin perille. Ja piti mennä turvatarkastuksen läpi. Mutta lopulta saatiin laukut ja päästiin jatkamaan matkaa hotellille.

Meitä oli kentällä vastassa opas Mule ja kuski Sura. Käytiin kirjautumassa sisään ihan kivaan Sapphire-hotelliin, joka sijaitsi kaupungin keskustassa, mutta vain n 1km päässä lentokentältä. Hotellissa söimme aamupalan.

Vaikka yöunet olivat jääneet olemattomiksi, lähdimme silti hotellin sisään kirjauksen jälkeen National Museumiin, jossa on mm 3.2 miljoonaa vuotta vanhan "Lucyn" luuranko. Mule toimi meidän oppaana museossa.

Lucy

Museosta mentiin viereiseen ravintolaan lounaalle. Ja oluelle, olihan kello jo puolen päivän jälkeen ;-)

Syönnin jälkeen käytiin korkealla kukkulalla, josta oli hyvät näkymät kaupunkiin. Nähtiin myös paljon naisia jotka kantoivat isot kasat (poltto) puita selässä.

Keisari Menelik II hankki Addis Ababaan eucalyptus puita vuonna 1895 auttamaan polttopuiden ja rakennusmateriaalien pulaa.

Eucalyptus puita

Sitten oli vuorossa  Holy Trinity cathedral-katedraali, jossa sijaitsee mm keisari Haile Selassien hauta.

Haile Selassien hautakammio

Päivän viimeinen kohde oli Mercato, maailman suurin ulkoilmatori. Siellä myydään ihan kaikkea laidasta laitaan.

Mercaton jälkeen oli jo aika palata hotellille, missä syötiin päivällinen, ja sen jälkeen nukuttikin jo hyvin.

Eksoottinen Etiopia - Matka Awassaan

Seuraavana aamuna Mule ja Sura hakivat meidät aamupalan jälkeen ja lähdettiin ajamaan kohti Awassaa, joka sijaitsee n 300 km päässä Addiksesta.

Ensimmäinen pysähdys matkalla Awassaan oli Adadi Mariamin kallioon kaivettu kirkko. Sattui sitten olemaan joku pyhä päivä, ja kirkolla oli tuhansia paikallisia. Naisilla oli valkoiset huivit ja Mule kehotti meitäkin laittamaan huivit pään yli. Musiikki soi ja mekkala oli aikamoinen. Kirkosta ei onnistuttu ihmismäärien takia näkemään kun vilaus, mutta kokemus oli mielenkiintoinen.

Lounaalla syötiin injeraa, tef-viljasta tehtyä ohutta leipää, joka on Etiopialainen peruselintarvike, ja sitä syödään lähes joka aterialla.

Injera

Ruoka oli Etiopiassa ihan ok, mutta ei mun makuun mitään herkkua

Seuraavaksi oli vuorossa UNESCON maailmanperintökohde Tiya, jossa sijaitsee muinaisia hautapaikkoja merkitseviä kivipaaseja, steeloja.

African upea punainen maa

Sieltä jatkoimme matkaa hotellille. Päivä oli pitkä ja ajomatkaa tuli yli 300 km. Onneksi maisemat oli upeita.

Afrikan auringonlaskut <3

23 lokakuuta 2018

Alaska - Chenan kuumat lähteet ja öljyputki

Aamulla kävin ensin vähän shoppailemassa.

Alaskalaiset ovat kyllä todella aseenystäviä, monessa paikoissa oli näitä kylttejä missä joko kiellettiin aseiden tuominen tilaan, tai sitten ne pitää antaa säilytykseen lataamattomina.

Kirjakaupassa on oikea takka!

Iltapäivällä ajettiin noin tunnin matkan päässä sijaitseville kuumille lähteille. Matkalla olisi ollut mahdollista nähdä hirviä tai karhuja, mutta ei nähty kumpiakaan.

Vesi lähteessä oli ihanan kuumaa. Varmasti aivan mahtava kokemus talvella, kun on pakkasta

Paluumatkalla pysähdyttiin vielä Alaskan läpi menevällä öljyputkella. Öljyputki on 1287 km pitkä, ja menee Alaskan läpi Pohjoiselta Jäämereltä Valdezin kaupunkiin Alaskanlahteen.

Pitihän siihen koskea

Päivälliselle mentiin Turtle Club-ravintolaan. Fairbanksissa ei todellakaan tarvinnut pukeutua mihinkään, t-paidalla/hupparilla/fleecellä ja lenkkareilla pystyi hyvin menemään minne vaan, myös vähän parempiin ravintoloihin syömään.

Aivan mahtavat kookos katkaravut, mun uusi lempiherkku, joita oon tehnyt muutaman kerran itsekin!

20 lokakuuta 2018

Alaska - Risteily Chena joella

Yhtenä päivänä menin parin tunnin jokilaiva risteilylle Chena-joelle. Opas oli hauska ja risteilyn aikana pysähdeltiin muutaman kerran, mm husky kennelin viereen (ei päästy maihin), jossa nähtiin pieniä pentuja, ja myös kun koirat vetivät kesäkelkkaa. Mä istuin tietysti väärällä puolella, joten en nähnyt kauhean hyvin (eli kannattaa istua vasemmalla puolella).

Meidän jokilaiva

Pidempi pysähdys tehtiin Athabaska-heimoon kuuluvien intiaanien kylään. Tai siis kylä oli siirretty joenvarteen turisteja varten. Siellä oppaat olivat nuoria opiskelijoita jotka kuuluivat Athabaska-heimoon. He kertoivat muutamassa eri pisteessä heimon historiasta ym. Oli mielenkiintoista.

Lohi kuivumassa ennen savustusta

Paatilla saimme maistaa tosi hyvää lohidippiä

Illalla mentiin päivälliselle Alaska Salmon Bake-ravintolaan. Käveltiin tunnelin läpi sisäpihalle, missä ensin maksettiin ja saatiin kalan muotoiset lautaset. Sitten oli salaattibaari, grilli missä oli grillattua lohta, olutpaneroitua turskaa ja naudanlihaa. Ja jälkiruokamökki oli täynnä eri kakkuja. Syötiin ulkona ja ruoka oli tosi hyvää. Todellakin suosittelen!

Syönnin jälkeen käytiin vielä kävelyllä Pioneer Parkin museo-aluella, joka oli jo valitettavasti suljettu.