Minä Ja Matkat

Minä ja matkat

Tämä postaus, eli "50 faktaa matkoistani", on vanhasta blogistani, lokakuulta 2011. Muutama kohta on päivitetty.

1. Ensimmäisestä ulkomaanmatkasta en ole varma. Olisikohan ollut Ruotsiin? Lapsena joka tapauksessa matkusteltiin jonkin verran, Suomessa ja ulkomailla, autolla ja teltalla, myöhemmin myös asuntovaunulla.

2. Kun olin 15-v ja oltiin Euroopan reissulla, oli meidän tarkoitus käydä Schwartzwaldissa, koska olin suuri "Vuoristosairaala" fani. Ensin mentiin kuitenkin Unkariin, ja Balaton-järven rannalla tapasin suomalaisen Paulan, jonka kanssa ystävystyttiin saman tien. Ja me tavattiin Hollantilaiset 16- ja 17-vuotiaat pojat, Denniksen ja Edin. Pyysin vanhemmilta että voitasko jäädä muutamaksi päiväksi Balatonille. Jäätiin, mutta Schwartzwald jäi väliin.

3. Ensimmäistä kertaa pääsin lentämään kun mentiin ysin jälkeen kaverin kanssa kielikurssille Englantiin, Jerseyn saarelle. Saarella vietetyt kolme viikkoa oli mahtavat.

John Nettlesin (Bergerac, Midsomerin murhat) kanssa Bergeracin autossa!

4. Kun olin 18-v halusin pitää välivuoden. Päätin lähteä Englantiin au-pairiksi. Olin jo viittä vaille lähdössä, lääkärintarkistukset tehty ja vain perhettä vailla, kun näin Hesarissa ilmoituksen järjestöltä, joka järjesti au-pairiksi USAan. Haastattelut oli Turussa. Soitin saman tien.

5. Kävin haastattelussa, hoidin paperihommat ja sain perheen, ja istuinkin jo 3 viikkoa myöhemmin (ilmoituksen nähtyäni) lentokoneessa matkalla New Yorkiin! Oli elokuu 1992.

6. Vietin au-pair vuoteni Poughkeepsie nimisessä kaupungissa, joka sijaitsee New Yorkin osavaltiossa, n 150 km New York Citystä pohjoiseen. Perheen vanhemmat olivat muuttaneet Kiinasta n 20-v aikaisemmin, lapsia oli kaksi; tyttö 10-v ja poika 4-v. Perheen kotikieli oli englanti, mutta kiinaakin puhuttiin välillä

Mun juttu paikallisessa lehdessä.

7. USAn vuoden aikana kävin myös mm Floridassa Walt Disney Worldissa ja Niagaran putouksilla Kanadan puolella.

8. Opiskeluaikana olin yhden kesän ja yhden joululoman Tukholmassa vanhainkodissa Nordjobbarina. Kesä oli ihan huippuhauska!

9. Viimeisenä kesänä ennen valmistumista, eli kesällä 1996, olin au-pairina Hampurissa, Saksassa. Perheen au-pair oli murtanut jalkansa ja tulin hänen tilalleen. Au-pair oli Georgialainen Lia, joka ei puhunut englantia, ja hän oli perheessä ensimmäisen viikkoni. Ylä-asteen lisäksi olin opiskellut pari vuotta saksaa opiskeluaikana Kansalaisopistolla. Kahdeksan viikon jälkeen puhuinkin jo aika sujuvasti saksaa, josta olenkin sitten suuren osan todella sujuvasti unohtanut...

10. Valmistuttuani lähdin Englantiin töihin. Valmistuisin joulukuussa, mutta sain töitä Royal London sairaalasta jo syyskuussa. Joskus marras-joulukuussa sairaala ilmoitti ettei ottaisikaan meitä kourallista suomalaisia.

11. Sain pian uuden työpaikan Cambridgen yliopistollisesta sairaalasta. En tiennyt missä Cambridge sijaitsee, saati miten se lausutaan.

12. Joku radio-ohjelma kävi haastattelemassa mua koulussa liittyen ulkomaille työskentelemään lähdöstä. Suomessa ei silloin ollut töitä, ja monet olivat lähdössä, pääsääntöisesti Englantiin ja Norjaan. Päättäjäispuheessa rehtori lainasi sanoja, joita olin haastattelussa käyttänyt!

Cambridgessä työskentelin kaksi kertaa, yhteensä 2,5 vuotta.

13. Olin Suomessa lomalla kun Prinsessa Diana kuoli, mutta häntä surtiin edelleen pitkään töissä kun palasin. Käytiin kaverin kanssa Pariisissa n 1kk turman jälkeen, ja osuttiin vahingossa sillalle, missä onnettomuus oli tapahtunut. Siellä oli paljon kukkia, runoja ym.

14. Pariisissa hotellissa saatiin ensimmäisenä iltana soitto respasta että kikateltiin liian kovaa huoneessa ikkuna auki, joku oli valittanut!

15. Hollannissa, samaisen kaverin kanssa, ja yhden toisen suomalaisen ja tämän hollantilaisen miehen kanssa, matkustettiin junassa yöllä. Silloin olisi pitänyt maksaa yö-lisä, mutta me maksettiin vain perushinta. Konduktöörille puhuimme vain suomea ja leikimme ettemme osaa muuta kieltä. Hetken jankattuaan konduktööri antoi meidän matkustaa "väärällä" lipulla! Tuntematon nuorimies sanoi meille "well done" konduktöörin lähdettyä, koska oli kuullut meidän puhuvan englantia.

16. Englannista matkustettiin Australialaisen ystäväni kanssa Edinburghiin ja yövyttiin todella halvassa hostellissa. Meidän huoneen ovi meni vahingossa lukkoon ja jäätiin ulkopuolelle ilman kenkiä. Mulla oli kukkaro taskussa, ja puhelinautomaatista pystyi soittamaan jonkun avaamaan. Paitsi että siihen olisi tarvinnut luottokortin, mitä mulla ei ollut.

17. Ystäväni jäi ulko-ovelle pitämään sitä auki, ja minä menin vastapäiseen baariin, sukkasillani, jonka piha oli täynnä lasinsirpaleita. Löysin matkalla käsilaukun jossa oli Irlantilainen passi. Menin baariin ja sanoin portsarille että antaisin heille löytämäni käsilaukun jos saisin soittaa. Sain soittaa, mutta numero johon soitin oli varattu koko ajan. Lopulta mut käskettiin ulos.

18. Menin sitten viereiseen pitseriaan, jossa oli kolikkoautomaatti ja sain vihdoin jonkun kiinni. Seuraavana yönä, kun käytiin pitseriassa baarikeikan jälkeen, muisti työntekijä minut ja kommentoi että olin löytänyt kengät jalkaan.

19. Minua ei ole koskaan ryöstetty, en ole myöhästynyt lennolta tai kadottanut passia. En myöskään ole koskaan sairastunut matkalla vatsatautia tai turistiripulia pahempaan tautiin.

20. Tyhmin, ja pelottavin, teko matkalla oli kun me kaverin kanssa lähdettiin pimeällä (ehkä n klo 19 aikaan) kävellen Nairobissa, Keniassa meidän hotellilta toisten kavereiden hotellille, matkaa ei ollut kuin ehkä muutama korttelinväli, mutta puolessa välissä tajuttiin ettei ehkä ollut kovin fiksu idea. Käveltiin nopeasti ja päästiin turvallisesti perille!

21. Ensimmäisenä aamuna Nairobissa herättiin konekiväärin ääneen, kun naapurissa oleva pankki ryöstettiin.

22. Nairobissa syötiin mm krokotiilia, kamelia ja strutsia Carnivore nimisessä grilliravintolassa. Strutsi oli todella hyvää. Perussa ja Ecuadorissa en syönyt heidän suurta herkkuansa; marsua!

23. Aika pelottava kokemus oli myös Cuscossa, Perussa, kun kärsin vuoristotaudista ja olin yksin reissussa. Jaksoin kävellä vain n 50-100m kerralla, yöpuvun pukemisen ja hampaittenpesun välillä piti huilata, ja sängyssäkin pulssi hakkasi 120 ensimmäisenä iltana.

24. Quitossa, Ecuadorissa taas oli vallankaappausyritys (presidentti otettiin panttivangiksi) ja mellakointia ensimmäisellä viikollani kaupungissa.

25. Yksi unohtumattomimpia matka-kokemuksia oli Galapagossaarilla snorklailu merileijonien ja valtavien merikilpikonnien kanssa.

26. Myös unohtumaton kokemus oli kun oltiin Jordaniassa Wadi Rumin autiomaassa, oli pilkkopimeää ja maattiin kaverin kanssa kahden beduiinimiehen kanssa matolla ja katseltiin ihan uskomatonta tähtitaivasta. Näin myös kaksi tähdenlentoa, ystäväni kolme.

27. Jordanian Pertran rauniokaupungissa tapasin Marguerite van Geldermarsenin, Australialaisen sairaanhoitajan joka oli nainut beduiinin ja he asuivat monta vuotta luolassa. Ostin hänen kirjan ja sain omistuskirjoituksen.

28. Saudi-Arabiassa olen tanssinut bileissä katolla keskellä hiekkamyrskyä, kukaan ei halunnut mennä sisälle jatkamaan juhlia!

29. En ole koskaan kokenut maanjäristystä tai hirmumyrskyä. (Edit. Ruandassa 2016 koin pienen maanjäristyksen, ja Balilla ja Saudi-Arabiassa vielä pienemmät, lähes huomaamattomat)

30. Viidakkovaellus Thaimaassa oli todellakin extremeä; sadekausi oli juuri loppu, ja koko viidakko oli märkä ja mutainen ja todella vaikeakulkuinen. Myös iilimadot söivät meitä (yäk). Bungalowin parvekkeella sammakko hyppäsi mun otsalle, säikähdin ja kiljahdin!

31. Myös norsuratsastus kivistä joenuomaa pitkin samaisella reissulla oli todella jännittävää. Onneksi norsun jalka ei lipsunut! (Edit. vanhempana ja viisaampana en ratsastaisi enää norsulla, norsuja kohdellaan todella huonosti)

32. Kerran kun käytiin Saudeista Dubaissa lomalla shoppailtiin paljon. Hotellin vieressä oli myös leipomo, joka myi ihanaa ruisleipää, ja lopulta jouduin tekemään vaikean päätöksen; ostanko mukaan toisen leivän vai toiset kengät. Molemmat eivät laukkuun mahtuisi. Päädyin tietysti ruisleipään.

33. New Yorkissa olen ollut monen monta kertaa, ja se onkin yksi ainoista paikoista jonne on pakko aina päästä uudelleen, muuten matkustan mieluummin aina eri paikkaan.

34. Tallinnassa (ja Virossa) kävin ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2003, belgialaisen ystäväni kanssa.

35. Venäjällä en ole koskaan käynyt. Venäjä ei sinänsä kauheasti kiinnosta, mutta Pietarissa haluaisin kyllä käydä.

36. Muita paikkoja joissa ehdottomasti haluan vielä joskus käydä: Italia, Praha, Barcelona, Cambodia, Australia, Uusi-Seelanti, Costa Rica ja Havaiji.

37. Näitähän on vielä ihan kauheasti, kohta en enää keksi mitään...

38. Aikuisena olen kaksi kertaa autoillut ystäväni kanssa halki Suomen, menimme hänen lapsuudenkotiin Kuusamoon.

39. Vasta hieman ennen Kuusamoa minulle selvisi ettei Kuusamo olekaan Lappia, mutta käytiin myös Posiolla, Aarikan tehtaanmyymälässä, ja se taas sijaitsee Lapissa

40. Toisella kerralla kävin yksin bussilla (Kuusamosta) Rovaniemellä, ja Napapiirillä Joulupukinmaassa (Santa Park). Ulkona oli helle ja joululaulut soi, jopa tämmöinen hullu joulufani koki sen enemmän koomiseksi. Sinne kannattaa siis vain mennä talvella!

41. Rippileirini oli vaellusripari Lapissa. Vietimme viikon leirikeskuksessa Inarissa ja viikon vaelsimme. Tykkäsin todella, varsinkin kun monet riparilaiset olivat partio-kavereita.

42. Vajaa viikko ennen riparia oltiin koulun kanssa Suomenlinnassa, hyppäsin alas muurilta rikkinäisen pullon päälle ja polveen tuli syvä, ommeltava haava. Pääsin onneksi riparille, mutta tikit piti poistaa riparin aikana, joten mentiin bussilla Ivaloon terveyskeskukseen. Bussissa oli myös kaksi muuta riparilaista, toinen oli polttanut korvat auringossa, toisen vaivaa en muista.

43. Veljeni ja äitini ovat myös asuneet ulkomailla, pariinkin otteeseen.

44. Voisin hyvin kuvitella asuvani loppuelämäni ulkomailla. Mutta Suomea tulen myös aina kaipaamaan.

45. Suomessa olen vain kerran lentänyt; opintopäiville Kuopioon. (Edit. toisella kerralla lensin Lappiin)

46. Meillä oli joskus asuntovaunu, haluaisin myös aikuisena joskus reissata asuntovaunun kanssa. En vain todellakaan haluasi itse vetää asuntovaunua auton perässä, tai ajaa asuntoautoa! Mutta tykkään todella paljon road tripeistä.

47. Kävin alle vuoden sisällä Helsingissä, TukholmassaOslossa ja Kööpenhaminassa. Olisi pitänyt käydä Reykjavikissäkin...

48. Olen asunut ja työskennellyt (vähintään kuusi viikkoa) neljällä eri mantereella ja (vähintään kolme viikkoa) yhdeksässä eri maassa.

49. Olen viettänyt  kahdeksan joulua ulkomailla; kerran USAssa, kerran Tukholmassa, kerran Englannissa, viisi kertaa Saudeissa ja kerran Bahrainissa. Viettäisin jokaisen joulun Suomessa jos pystyisin.

50. Lentäisin luultavasti avaruuteen jos se olisi rahallisesti mahdollista, tai voittaisin matkan!